Το σύστημα των «ταχυτήτων» σε ένα ποδήλατο αποτελείται από οδοντωτούς
τροχούς (γρανάζια) και μια αλυσίδα. Ο μπροστινός δίσκος ενός ποδήλατου έχει ακτίνα R=10cm και
μάζα Μ=500g ενώ ο πίσω δίσκος αλλάζει με τα πίσω γρανάζια που επιλέγει ο ποδηλάτης με τη βοήθεια ενός λεβιέ. Οι ακτίνες του πίσω
δίσκου κυμαίνονται από R1=2cm η
μικρότερη και R2=5cm η μεγαλύτερη. Ας υποθέσουμε ότι το πεντάλ του
ποδήλατου αποτελείται από δυο αβαρείς «πεταλιέρες» που θεωρούνται σημειακές, και κάθε μια απέχει από τον άξονα περιστροφής
απόσταση d=20cm. Οι « πεταλιέρες» συνδέονται με τον άξονα με
επίσης αβαρή μεταλλικά στελέχη. Το ποδήλατο ξεκινά από την ηρεμία τη χρονική
στιγμή t=0s με τον ποδηλάτη να επιλέγει
το πίσω γρανάζι με τη μεγαλύτερη ακτίνα. Το ποδήλατο επιταχύνεται με σταθερή
επιτάχυνση α1=1m/s2 μέχρι τη στιγμή t1=10s. Στη συνέχεια, ο ποδηλάτης επιλέγει
το πίσω γρανάζι με τη μικρότερη ακτίνα
και συνεχίζει να επιταχύνεται με επιτάχυνση α2=0,5 m/s2 μέχρι τη χρονική στιγμή t2=15s. Σε όλη τη διαδρομή ο
ποδηλάτης ασκεί με το κάθε του πόδι σε
κάθε «πεταλιέρα» σταθερή δύναμη F=2Ν
εφαπτομενική στη κυκλική τροχιά που αυτή
εκτελεί. Να υπολογίσετε:
Α) τη συχνότητα περιστροφής του
πεντάλ του ποδηλάτου τη χρονική στιγμή t=4s
Β) τη μάζα του μπροστινού δίσκου
Γ) τη στροφορμή του μπροστινού δίσκου
τη χρονική στιγμή t=12s και τη γραφική παράταση του μέτρου της
στροφορμής σε συνάρτηση με το χρόνο. Σαν αρχή υπολογισμού του χρόνου για το
ερώτημα αυτό, να θεωρηθεί η στιγμή t1=10s.
Μπροστινός τροχός έχει τη μάζα του
συγκεντρωμένη στη περιφέρεια, και η ροπή αδράνειας του κάθε γραναζιού είναι
αμελητέα. Η αλυσίδα θεωρείται αβαρής και μη ελαστική.
Για να δείτε τη λύση πατήστε εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου